nnlogo-emb

SAMFUNN   IT

Nordnorsk Næring

SAMFUNN   IT

Nord-Norges eneste mobilselskap

I slutten av 2016 satte de hjemvendte bardudølene Knut-Bjørnar Braathen og Jan Inge Johnsen selskapet Saga Mobil i drift.

bilde

Knut-Bjørnar Braathen (t.v.) og Jan Inge Johnsen regner med at nordlendingene liker å kjøpe kortreiste mobiltjenester, slik at ikke hele pengestrømmen på mobil forsvinner sørover. Foto: Saga Mobil

Begge har bak seg mange år i ulike selskaper. De har blant annet vært kolleger i Telenor.

Johnsen vil for mange være kjent som mannen som ble satt til å rydde opp i Troms krafts skandaliserte, svenske datterselskap Kraft & Kultur. Selskapet ble omdannet til Nordic Green Energy og gikk med overskudd da Johnsen forlot det for å lede nystartede Saga Mobil.

Vokser

Så langt har bunnlinjen til det lille mobilselskapet vist røde tall. Slik blir det også i år, ifølge Johnsen.
- Men vi vokser pent, sier han.

En årsomsetning på 5,8 millioner kroner i 2018 vil ha vokst til nærmere 11 millioner når 2019 er ferdig. Johnsen forventer at selskapet er cash-flow-positiv i andre halvdel av 2020, det vil si at det strømmer flere penger inn enn ut fra driften.

Så langt har gründerne kompensert underskudd ved å utvide aksjekapitalen. Aksjonærene er spredt over hele Nord-Norge.

Vekst er lønnsomhet

Typisk for denne bransjen er at kostnader til utstyr og bemanning ikke øker i takt med inntektene og antall kunder. Kundevekst betyr derfor automatisk økt lønnsomhet selv om avgiften selskapet betaler til Telenor øker når trafikken øker. Saga Mobil leier kapasitet på Telenors mobilnett.

Bedriftsmarkedet

Saga Mobil tilbyr tjenester til både person- og bedriftsmarkedet, men det er bedriftsmarkedet de satser på.
- Vi har jevnt over lavere priser enn de store operatørene og har minst like god, og helst bedre, kvalitet, hevder han.

De som ringer selskapet, treffer mennesker av kjøtt og blod, og ikke en maskin. Det er fem ansatte i selskapet.
- Vi tror ikke på stemmestyrte menyer og talemeldinger, sier Johnsen.

Han sier at kundene får hjelp enten de kontakter dem via telefon, epost, Messenger eller Facebook.

Sentralbord for kundene

Pakkene Saga Mobil selger har oftest sentralbordtjeneste, og de er ofte skreddersydd kunden.
- De fleste bedrifter har gjerne et hoved-telefonnummer. De som ringer dette vil bli satt over til personer i den aktuelle bedriften. Er første valg ikke ledig, settes de til neste, sier Johnsen.

Han forteller at kundebedriftene selv kan definere hvem som er førstevalg, andrevalg osv til å ta mot henvendelser på hovednummeret. Alle i selskapet kan ta imot oppringning på hovednummeret.

Nettopp kvaliteten på sentralbordløsningen peker Johnsen på som en av de store konkurransefordelene de har.
- Sentralbordløsningen vår er svært stabil. Det er viktig for kundene, sier han.

bilde

Saga Mobil profilerer seg som et nordnorsk mobilselskap for nordnorsk kunder. Foto: Saga Mobil

Satser på Nord-Norge

Kundene er alt fra bittesmå til mellomstore virksomheter. Selskapet satser på Nordland, Troms og Finnmark som marked, men kan også skryte av å ha Trondheim Havn som kunde.

Johnsen forteller at de nå jobber sammen med et reklamebyrå som skal bistå dem i å profilere seg som et nordnorsk mobilselskap for nordnorske kunder.
- Vi må bli mer synlige så folk vet om oss, og vi skal ha en tydelig nordnorsk profil, sier han.

Målet er at alle i Nord-Norge skal ha hørt om dem om 18-24 måneder.

Johnsen forteller at de startet selskapet fordi de så at få skiller seg ut i denne bransjen, og de mente at det måtte være mulig å skape en nisje.
- Jeg tror kortreiste tjenester faller nordlendinger til hjertet. Det skal ikke være slik at alle penger nordlendinger bruker på mobiltelefon skal gå i en strøm sørover.

Del denne artikklen...

Del denne artikklen...

REDAKSJON

Terje Aurdal

Redaktør

Tlf. 913 88 748

ANNONSER

Viggo N. Danielsen

Produksjon / Annonser

Tlf. 922 86 696

PUBLISERES AV

Utviklingsselskapet
Refuse

Orgnr. 986 264 647

Nordn

Copyright 2017-2019

Powered by recoil