nnlogo-emb

TRANSPORT   MILJØ   SKIPSFART

Nordnorsk Næring

TRANSPORT   MILJØ   SKIPSFART

Den nye båttypen

Maken har du aldri sett.

bilde

Vindskip® har kapasitet til å frakte 6600 biler. Illustrasjon: Lade AS

Det kalles Vindskip® og bruker skroget som seil. Vindfartøy er kombinasjonsskip drevet av vind og LNG, og etter hvert antakelig av kombinasjonen vind og elektrisitet.

Menon Economics fastslår i rapporten Grønn maritim at 30 dedikerte offshore vindfartøy er norskeiet. Rapporten viser dessuten til Offshore WIND, som skriver at det er drøyt 500 vindfartøy i verden.

Norske investeringer

Norske investeringer i offshore vindskip og rigger er rundt 13 milliarder kroner. Det meste er foretatt før 2014. Omtrent 8,6 milliarder av dette er spesialbygde supplyfartøy for offshore vind (såkalte CSV-er og SOV-er). Kontraktsverdien for nybygg av et slikt fartøy har typisk ligget rund en halv milliard kroner, men varierer naturlig nok etter skipets spesifikasjoner.

Ingen slike er bygget ved nordnorske verft. Derimot er det Grovfjord Mek Verksted som har produsert flest spesialbygde katamaraner til frakt av mannskap for offshore vind, såkalte CTV-er.

bilde

Vindskip® bruker skroget som seil. Illustrasjon: Lade AS

Lades skip

De skip som er på markedet ser ikke ut som skipet på bildet. Dette er en illustrasjon fra Ålesund-selskapet Lade AS og er utviklet og patentert av ingeniør Terje Lade. Formen på skroget er det unike med skipet. Det får vinden til å gi en aerodynamisk oppdrift som gir skipet et skyv fremover.

Lade er ifølge Sunnmørsposten i kontakt med en tysk bilprodusent for å utvikle Vindskip® til transport av biler fra tyske bilfabrikker. Kapasiteten skal ifølge Terje Lade være 6600 biler.

Del denne artikklen...

Del denne artikklen...

REDAKSJON

Terje Aurdal

Redaktør

Tlf. 913 88 748

ANNONSER

Viggo N. Danielsen

Produksjon / Annonser

Tlf. 922 86 696

PUBLISERES AV

Utviklingsselskapet
Refuse

Orgnr. 986 264 647

Nordn

Copyright 2017-2019

Powered by recoil