nnlogo-emb

INDUSTRI

Nordnorsk Næring

INDUSTRI

Nordland sender matter og pledd til Paris:

Nordnorsk design markerer seg

Mattespesialisten Heymat fra Mo i Rana og den kjente designeren Andreas Engesvik fra Svolvær skal representere Norge på den ledende designmessen Maison&Objet i Paris.

bilde

I Frankrike blir interesserte kjent med to matter designet i Nord-Norge, Heymat Stein (t.v.) og Heymat Løype. Løype skal minne om nypreparerte løyper. Stein er laget av resirkulert plast.

– Norsk design er på fremmarsj i Frankrike. Aldri før har så mange norske designbedrifter stilt ut i Paris sammen. Når flere av dem også skal lansere nye produkter på Maison&Objet, blir dette en norsk designstand utenom det vanlige, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

Fredag denne uken åpner Maison&Objet dørene for et designsultent publikum fra hele verden. Ragnhild Grytten, som er prosjektleder for Inside Norway, forteller at den norske standen rommer noen av de aller fremste designaktørene i Norge akkurat nå.
– Dette er kompromissløse, designdrevne bedrifter som holder et svært høyt nivå på det de gjør. Norsk design har en stigende stjerne i Europa, og vi har en særdeles god stand som jeg gleder meg til å vise fram for et internasjonalt publikum, sier hun.

Heymat-matter og Engesvik-pledd

Fremadstormende Heymat fra Mo i Rana tar med seg to av sine karakteristiske matter til Maison&Objet på fredag.

Løype er formgitt av designstudioet Vera & Kyte, og henter inspirasjon fra skisporet. Det enkle, grafiske mønstret skal minne om nypreparerte løyper.

Designeren Kristine Five Melvær har formgitt matten Stein for Heymat. Matten er en del av serien Heymat+, og er laget av resirkulert plast.

I tillegg skal designbedriften Fram Oslo stille ut to pledd – Bunad og Helle – som er designet av Andreas Engesvik, som har bakgrunn fra Svolvær. Engevik fikk sitt gjennombrudd med Norway Says like etter årtusenskiftet.  Totalt seks bedrifter stiller ut på Inside Norway-standen i Paris fra 6. til 10. september: Vestre, Northern, Heymat, Fram Oslo, Magnor Glassverk og Lundhs Real Stone.

Ønsker seg egen eksportordning

Eksporten av møbel- og interiørprodukter økte med 5,3 prosent i løpet av årets første halvår, ifølge bransjeforeningen Designindustrien

bilde

Egil Sundet I Designindustrien sier design- og ferdigvareindustrien har som mål å øke verdiskapingen med 40 milliarder kroner innen 2030, men at de trenger politisk støtte for å få det til. Foto: Tone Buene

– Faktisk er design- og ferdigvareindustrien den ene av bare to sektorer i Norge som kan vise til eksportvekst de siste 10 årene. Ambisjonen nå er å doble eksporten fram mot 2030, noe som kan gi 40 milliarder i økt verdiskaping og kanskje 30 000 nye arbeidsplasser. Skal vi få det til, behøver vi politisk støtte, sier Egil Sundet I Designindustrien.

– Trenger eksportutviklingsordning

Rent konkret ønsker bransjesjefen en egen eksportutviklingsordning for design og ferdigvare. Dette har eksistert i Danmark i en årrekke og nokså nylig kommet på plass i Sverige.

– Dersom vi mener alvor når vi snakker om å finne noe å leve av etter oljeeventyret, ligger det et betydelig potensial i norsk design. Interessen for norske designprodukter er større enn den har vært på lenge, noe vi får bekreftet hver gang vi deltar på internasjonale messer som Maison&Objet. Nå må vi smi mens jernet er varmt, og en egen eksportutviklingsordning kan hjelpe norske designbedrifter med å finne nye markeder utenfor Norge, sier Sundet.

Del denne artikklen...

Del denne artikklen...

REDAKSJON

Terje Aurdal

Redaktør

Tlf. 913 88 748

ANNONSER

Viggo N. Danielsen

Produksjon / Annonser

Tlf. 922 86 696

PUBLISERES AV

Utviklingsselskapet
Refuse

Orgnr. 986 264 647

Nordn

Copyright 2017-2019

Powered by recoil