nnlogo-emb

NÆRINGSLIV   INDUSTRI

Nordnorsk Næring

NÆRINGSLIV   INDUSTRI

Narvikmannen Ove Rogne selger til 50 land:

Slik fikk han det til

– Det er bare å ta av hatten for Narvik-bedriften Northern, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

bilde

Northern.no ved (f.v.) Ove Rogne og Anders Emil Andersen mottar prisen Årets eksportbedrift. Foto: Kristin Jacobsen/Studio Oscar

bilde

Egil Sundet i Designindustrien har tatt av seg hatten for Narvik-selskapet Northern. Foto Kristian Hansen

Han står på en scene i Næringslivets Hus en junivarm dag i Oslo og har nettopp overrakt Northerns gründer Ove Rogne prisen som Årets eksportør.

Prisutdelingen skjedde under Bransjedagen til Designindustrien, som står bak prisene.
Sundet forteller at Northern har levert eksepsjonelt gode løsninger i design- og ferdigvarebransjen.

Målbevisst satsing

Selskapet klarer også å selge produktene, som er møbler og belysning. Narvik-mannen Ove Rogne er både gründer og administrerende direktør for bedriften – og han har designet selskapets mestselgende produkt, som er lampen Oslo Wood.
– Den selger ennå, sier Rogne.

Han forteller at de i dag jobber med 40-50 ulike designgrupper, som lager forslag til selskapet. Design og nyheter er to viktige stikkord for hva som er viktig i bransjen.

Utvidelsen

Northern ble etablert som et belysningsfirma for 14 år siden. For halvannet år siden utvidet de til også å selge møbler og livsstilsprodukter. Møbler står nå for 20 prosent av omsetningen, som i 2017 var nesten 43 millioner kroner.
– Vi lanserte en stor kolleksjon fra 27 produktserier. Etter det har vi kommet med et par lanseringer til. Nå forbereder vi nye lanseringer av lamper og småvarer, sier Rogne.

Møblene de produserer er blant annet hyllesystemer, stoler, krakker bord, barskap og sofa.
– Vi spisser oss inn på privatmarkedet og offentlige miljøer. Blant annet selger vi mye til hoteller, restauranter og barer, men 60 prosent går til privatmarkedet, sier Rogne.

Slik kom suksessen

Selskapet eksporterer 60 prosent av produktene sine. Rogne forteller at de de har kontraktsforhandlere i 50 land.

De er inne i 350 butikker og selger online. Fysiske butikker er den største salgskanalen. Flest produkter går til Tyskland, Engeland og Frankrike.
– Vi reiser og besøker butikker og vi deltar på messer, sier Rogne når han skal forklare hvordan de har fått det til.

Han forteller at de er inne i noen av de fineste butikkene.
– Vi lager fine ting og selger til designorienterte butikker.

Rogne peker på at det har vært et globalt oppsving for skandinavisk design det siste tiåret. Ikea har åpnet markedene for det skandinaviske. Danskene har dominert.
– Vi prøver å lære av danskene, og mange kunder, særlig tyske, synes det er morsomt å prøve norsk, sier Rogne.

bilde

Hifive (bilde 1) er et hyllemodulsystem som kan henge på vegg og stå på gulv.
Load (bilde 2) Barskap i eik.
Oaki (bilde 3) Stolen ser enkel ut, men er komplisert å lage. Blant annet er det ingen skruver i den.
Say My Name (bilde 4) blåses i Italia. Den er avansert å lage.
Foto: Chris Tonnesen

Ukjent og rart

Han foreller at noen kunder velger Norhern fordi de vil ha noe som er ukjent og rart. Andre vil ha nyheter, atter andre legger vekt på rask leveranse. Mens noen vil ha bred portefølje, plukker andre enkeltprodukter.

Mange kunder vil ha historien bak produktene.
– Vi har jobbet målbevisst med eksportsatsingen, og at det har vært et langt lerret å bleke. Nå er vi glade for å bidra til å sette Norge på designkartet – og for å vise at også nye, norske møbelprodusenter som oss kan være synlige og utfordre dominansen til våre skandinaviske kolleger, sa Rogne da han i juni mottok heder og ære fra egen bransje.

Sterk eksportvekst

Rogne forteller at de har blinket seg ut Norge, Sverige, Tyskland, Storbritannia og Frankrike som fokusmarked, og at de vokser sterk i disse markedene.
– I tillegg jobber vi med agenter i andre markeder i Europa, USA, Asia og Australia for å nå så bredt som mulig. Vi opplever stor interesse fra alle verdens hjørner.

Gjort seg synlig

Bedriften har gjort seg synlig i lang tid med god design og gode produkter. Når bedriften ruller ut nye produkter, skjer det i et koordinert samarbeid med en gruppe store distributører.

«Gjennom sitt innovative eksportarbeid har de åpnet nye kanaler som også kan komme andre norske produsenter til nytte,» skriver juryen i sin begrunnelse for valget av Norhern som prisvinner.

Rognes råd til gründere

Få med deg folk som er flinke. Ikke prøv å gjøre alt selv.

Husk at ting tar lenger tid enn du tror.

Du må tørre å stå i det en stund. Motbakker kommer.

Kanskje må du selge bilen. Det koster mer enn du tror. Få gjerne med deg noen med penger hvis du kjenner noen.

Del denne artikklen...

Del denne artikklen...

REDAKSJON

Terje Aurdal

Redaktør

Tlf. 913 88 748

ANNONSER

Viggo N. Danielsen

Produksjon / Annonser

Tlf. 922 86 696

PUBLISERES AV

Utviklingsselskapet
Refuse

Orgnr. 986 264 647

Nordn

Copyright 2017-2019

Powered by recoil