nnlogo-emb

INDUSTRI   FISKERI   MILJØ

Nordnorsk Næring

INDUSTRI   FISKERI   MILJØ

Selfa kutter ut produksjon av rene fossilbåter

For rundt tre måneder siden tok Selfa avgjørelsen: Nå skal de bare produsere el-drevne og hybriddrevne fiskebåter.

bilde

Det som kanskje er verdens første sjark med el-motor, Karoline, er bygget av Selfa. Her ser vi båten garnrigget. Den er på 36 fot, har et lasterom på 20 kubikk og tilhører Bent Gabrielsen i Karlsøy. Foto: Selfa

bilde

– Ren dieseldrift er over og ut, sier Erik Iansen i Selfa.

Det er daglig leder Erik Iansen som forteller dette til Nordn.no.
– Ren dieseldrift er over og ut, sier Iansen.

Selfa har virksomhet i Harstad og Trondheim. Selskapet bygger nye fiskebåter, reparerer båter og bygger om båter til hybrid drift, – diesel kombinert med batteristrøm.

Iansen sier det er fullt mulig å bygge om eksisterende, dieseldrevne fiskebåter til hybrid på en måte som lønner seg økonomisk. Han mener det er fullt mulig å erstatte en stor andel av fiskeflåtens dieselforbruk med strøm.

Bedre hverdag

Han beskriver en typisk dag for mange fiskebåter slik: De bruker en time ut til feltet, fisker der i seks-syv timer og drar tilbake til land. Hans løsning for en mer miljøvennlig drift på en regningssvarende måte er å bruke dieselmotoren ut og inn til feltet, men la selve operasjonen på feltet drives av batteristrøm. Batteriene lades på land.
– Da slipper fiskerne å la dieselmotoren gå på tomgang under operasjonen. Det er en mer effektiv måte å drive dieselmotoren på, det blir mindre støy under fisket, ingen eksos på dekk, færre partikler som forurenser, mindre vibrasjoner. En bedre hverdag, sier Iansen.

Regnestykket

– Overgang til hybrid er ingen walk in the park, sier Iansen, men vi skal holde 15 mann i arbeid, så vi må være konkurransedylktige.

Han hevder at det vil kunne lønne seg å bygge om til hybrid. Når det gjelder nybygg, har han følgende regnestykke, som et eksempel:

Båten blir 1,5 millioner kroner dyrene å bygge enn en tilsvarende dieseldrevet båt. Enova betaler halvparten, slik at det for eieren blir 750.000 dyrere. Denne ekstrakostnaden avskrives over 8 år, slik at årlig driftskostnad blir 93.750. I tillegg kommer rentekostnader for de 750.000, så merkostnadene kan bli over 130.000 per år.

Til gjengjeld kan drivstoffutgifter kan reduseres med 100.000 kroner i året.

Årlig vedlikehold reduseres med 100.000 kroner i året.

Dermed går regnestykket i pluss for en hybridløsning, ifølge Iansen.

Iansen forteller at de snart skal levere en båt til Båtsfjord, og at de har inne bestillinger fra flere. Selskapet planlegger å trappe opp produksjonen.

Del denne artikklen...

Del denne artikklen...

REDAKSJON

Terje Aurdal

Redaktør

Tlf. 913 88 748

Jonas Ellingsen

Journalist

ANNONSER

Viggo N. Danielsen

Produksjon / Annonser

Tlf. 977 84 014

PUBLISERES AV

Utviklingsselskapet
Refuse

Orgnr. 986 264 647

Nordn

Copyright 2017-2019

Powered by recoil