nnlogo-emb

NÆRINGSMIDLER   INDUSTRI   NORDLAND   TETT PÅ

Nordnorsk Næring

NÆRINGSMIDLER   INDUSTRI   NORDLAND   TETT PÅ

Bedrift med kryddersmak

Etter mange år som utflyttet fra hjemsted Napp i Lofoten vendte Angelita Helen Eriksen hjem igjen for to år siden. Her begynte hun å gjøre research på tang, og ikke minst, lufte ideer med en venninne hun ble kjent med i Australia for ti år siden.

bilde

Angelita Helen Eriksen (t.v.) og Tamara Singer har fått flying start på produktene de lager av tang fra Nappstraumen. Foto: Lisa Bergstrøm

Venninnen er Tamara Singer, som er halvt japansk, og har vokst opp med tang som en naturlig del av kostholdet.
– Med henne kunne jeg diskutere sprø ideer som ikke lenger virket så sprø, sier Angelita, som lenge hadde vært interessert i de sunne stoffene i tang.

Nå begynte de to venninnene å utvikle ideer om hvordan de kunne lage kommersielle matprodukter av tangen.

Snart var både Angelita og Tamara med ektemann på flyttefot til Lofoten. Og da var det på tide å tenke business med råvarene utenfor døra i det vesle fiskeværet Napp.

Nappstraumen

Nappstraumen er sterk. Angelita Eriksen fastslår at den enorme vanngjennomstrømmingen langt fra landbruk og andre utslippskilder gir tang av høy kvalitet. Hun er også nøye på at de høster den til rett tid. Det er viktig for smaken og konsistensen.
– Her kombinerer vi verdens beste råvarer med noen av verdens eldste mattradisjoner – fra Japan, sier hun.

Hun etablerte Lofoten Seaweed Company og jobber og jobber nå med venninnen som businesspartner.

bilde

Mesterkokkene konkurrerte med blant annet trøffeltang som obligatorisk ingrediens. Den fikk de fra Lofoten Seaweed Company. Foto: Fredrik Ringe/Bocuse d’Or

Verdens beste

Det er ikke bare Nappstraumen som flyter i høyt tempo. Det har gått rask for det nye selskapet. I februar-mars var et bedriftstilskudd fra Innovasjon Norge på 550.000 kroner på plass og de gikk i gang. Det var et lykkeskudd at Bocuse d’Or Norge bestemte at trøffeltang skulle være en obligatorisk ingrediens i konkurransen om å bli Norges representant i verdensmesterskapet for kokkekunst. Lofoten Seaweed ble leverandør og sponsor til mesterkokkene. Og med det fulgte mye omtale i aviser og TV2. Nå har de til og med fått flere forespørsler fra Kina om leveranser.
– Det er fristende å trå til, men vi vil vente med Kina. Der vil vi ha en partner vi kan jobbe med over tid mens vi vokser. Vi må etablere rutiner, få en produksjon som gjør oss sikre på at vi kan levere og på at vi er gode nok, sier Eriksen.

Kundene kommer

Selskapet er godt i gang i det norske markedet. De leverer til Coop Extra og er representert i andre butikkhyller og restauranter som lokalmat. Thon-hotellene i Svolvær og Bodø er kunder, og de har fått innpass i Harstad, blant annet i Skafferiet og mat av Vhal.
– Vi har nesten ikke kontaktet noen kunder. De har kommet til oss, men nå skal vi selge mer aktivt og har full jobb med å sende vareprøver til nye kunder, sier Eriksen.

Hun forteller at hun gikk på gründerskole i Fabrikken Næringshage, hvor hun fikk hjelp til å sette ideen sin ut i live. Drahjelp fikk hun også fra en annen deltaker som nå også forhandler produktene.

Treffer en trend

– Vi føler at vi har truffet trender både politisk og matmessig. Tang er tett med næringsstoffer som verden trenger. Og så er det så godt. Tang er full av umami, som er en skikkelig smaksforsterker. Krydderet vårt passer ekstra godt med sjømat, men kan også brukes til ris, pasta, sauser og supper.

Folk heier

Eriksen merker at folk i Lofoten heier på dem.
– Vi får utrolig mye respons når vi snakker med folk. Det er tydelig at folk vil vi skal gjøre det bra, og at de er stolte av at vi prøver noe nytt, at vi lanserer helt nye produkter.

Det er ikke mye som skjer maskinelt i lokalet til tang-bedriften, men de har bygget et tørkeri fullt utstyrt med industriavfukter og vifter for optimal tørk, kjøpt en mølle fra England spesialisert for mølling og foredling av tang og tare.

bilde

Trøffeltang.

Del denne artikklen...

Del denne artikklen...

REDAKSJON

Terje Aurdal

Redaktør

Tlf. 913 88 748

Jonas Ellingsen

Journalist

ADM. / ANNONSER

Dag-Håvard Danielsen

Dagl. leder

Tlf. 411 90 782

Viggo Danielsen

Markedskonsulent

Tlf. 977 84 014

ABONNEMENT

abo@nordn.no

Tlf. 414 95 448

GRAFISK PRODUKSJON

Viggo Danielsen

Produksjon / Web

Tlf. 977 84 014

Nordn

Copyright 2017
Nordnorsk Næring AS

Powered by recoil