nnlogo-emb

FINNMARK   FISK

Nordnorsk Næring

FINNMARK   FISK

Finnmarksluksus jorden rundt

Matgourmeter og personer med råd til å spise på de mest velrennomerte restaurantene i verdens storbyer har fått en ny fristelse på tallerkenen, og en god samtale-starter på kjøpet.

bilde

Svein Ruud har bygget opp en merkevare der levende skall- og bløtdyr og sporing fra hav til tallerken er hovedinnholdet. Foto: Norway Kong Crab

Det hele har gått fort. Kirkenes-selskapet Troika Seafood har fått innpass i topp-restaurantene verden over. Etterspørselen tok av i 2015, vokste til nye høyder i 2016 og vokser enda mer i 2017.

Blant kundene finner vi Noma i København, som flere ganger er kåret til verdens beste restaurant.

I topprestauranter i New York, London, Dubai, Hongkong, Paris – over hele kloden – sitter restaurantgjester og ser på bilder av Finnmark-fiskere og fra fiskemottakene til Troika Seafood og Norway King Crab.

Samtale-starter

Krabber og reker tas opp av havet og plasseres levende i to anlegg i Bugøynes og Trollbukt i Finnmark. Her tagges den viktigste delikatessen, kongekrabben, med en unik QR-kode for hver krabbe slik at restaurantgjestene kan få informasjon om akkurat den krabben han og hun har på tallerkenen. De kan følge produktets vei fra fisker til tallerken.

Gjestene vet nøyaktig når krabben ble fangstet og de kan se bilder fra anlegget i Kirkenes. Rett og slett en god samtalestarter i tillegg til følelsen av å ha noe eksklusivt på tallerkenen.

Merkevare

Troikas gründer, Svein Ruud, forteller at de har bygget opp en merkevare der levende skall- og bløtdyr og sporing fra hav til tallerken er hovedinnholdet. Selskapet har også bygget et anlegg for oppbevaring av levende kongekrabbe og andre levende arter i nærheten av Gardermoen.

Krabbene fraktes med bil til dette anlegget og sendes levende derfra til kundene med fly. Sjøkreps og kamskjell kommer fra Seashell på Frøya.
– Anleggene gjør at vi alltid kan levere krabbe når kundene spør etter det, sier Ruud. Han sier at den regulariteten de tilbyr er hans viktigste salgsargument i dette kresne markedet.

Døråpner

Miljøvennlighet er også en del av imaget. Derfor er isopor byttet med spesialutviklet resirkulert papp, i tillegg til flere andre tiltak som skal bygge miljø-imagen.

Ruud mener at de har lyktes fordi de snakker restaurantenes språk. Og at det gikk mye lettere få solgt seg inn da de først hadde fått Noma som kunde.
– Noma og kongekrabben var døråpnere, sier han.

Salgskanaler

Det har blitt mye reising på ham for å få solgt inn selskapets produkter.
– Nå har vi bygd opp, så nå blir det mindre reising, sier han. Men han poengterer at mye av salget må skje fra Oslo. – Det må til for å kunne selge levende fangst over hele verden.

Selskapet selger direkte til mange restauranter. Andre steder selger de via finefood-distributører, som ifølge Ruud er noe helt annet enn vanlige sjømatdistributører.

På hjemmesidene til Norway King Crab kan alle som vil se videoer fra fangstområdet, presentasjon av fiskerne, anleggene, ledelsen og en orientering om firmaet.

Konsolidering

I oktober solgte Ruud selskapet sitt til King Crab Holding og ble selv nest største eier i det nye eierselskapet.
– Konsolidering, kaller Ruud transaksjonen.

Han sier at de har vokst så kraftig at det var nødvendig å slå sine pjalter sammen med King Crab Holding for å trygge og rasjonalisere driften.

Troika er salgsselskap, Norway King Crab er produksjonsselskap, som har spesialisert seg på å bare selge dette ene produktet.

Troika er et rent eksportselskap for levende og eksklusiv sjømat. Ruud forteller at de tar imot hele fangsten fiskerne kommer med.
Den fisken som er med i lasten blir sløyd, pakket i kasser og solgt videre i tradisjonelle salgskanaler.

Del denne artikklen...

Del denne artikklen...

REDAKSJON

Terje Aurdal

Redaktør

Tlf. 913 88 748

Jonas Ellingsen

Journalist

ADM. / ANNONSER

Dag-Håvard Danielsen

Dagl. leder

Tlf. 411 90 782

Oddfrid Inderhaug

Markedskonsulent

Tlf. 938 73 312

ABONNEMENT

abo@nordn.no

Tlf. 414 95 448

GRAFISK PROD. / WEB

Viggo Danielsen

Produksjonsansvarlig

Tlf. 977 84 014

Nordn

Copyright 2017
Nordnorsk Næring AS

Powered by recoil