nnlogo-emb

SMART TENKT

Nordnorsk Næring

SMART TENKT

Samarbeid ga ny merkevare

Samarbeid mellom folk på Vega, Målselv og Oslo har fått frem en ny merkevare til mathyllene.

bilde

Bente Børsheim er en av grisebøndene som samarbeider om Edelgris fra Vega. Foto: Kjøttcompagniet

På Vega gikk grisene i gamle dager i fjæra og spiste når det var dårlige tider. Da forsvant det mye tang og tare inn i grisekroppene. Denne tradisjonen har nå 11 grisebønder på Vega i Nordland tatt opp igjen.

De har vært med å utvikle merkevaren Edelgris fra Vega – som en ny serie Gilde-produkter. Sentral har også kjøttprodusenten Nordtura på Målselv i Troms og Kjøttcompagniet i Oslo vært. Kjøttcompagniet er en del av Nortura.

bilde

Nordturas nye, nordnorske merkevare.

Fordeler

Med Vega som avgrenset geografisk område og tang som eksotisk ingrediens er mye av grunnlaget lagt for å bygge en merkevare. Og merkevarer har det i seg at de blir lagt bedre merke til og som regel kan man ta bedre betalt for dem.

Daglig leder av Kjøttcompagniet, Bente Avseth-Bakke, vil ikke uttale seg om prisingen av varene fordi det er det handelsleddet som står for. Handelsleddet er i dette tilfellet Rema 1000. De har ifølge Avseth-Bakke vært en viktig driver i utviklingen av grisekjøttet fra Vega. Men det er ifølge Avseth-Bakke andre fordeler med å utvikle slike nisjeprodukter.
– Forbrukerne vil vite mer hvor maten kommer fra, og det har ikke vært mye differensiering på gris. Det å legge litt mer verdi i fôringen er et trinn i å differensiere produktene mer. Det har også en egenverdi at produsentene ser at råvaren de avler opp kommer i eget marked, sier hun.

Kjøttcomagniet driver med merkevarebygging og konseptutbygging.

Spesiell

Avseth-Bakke påpeker at tang inneholder jod. Det er derfor ikke så mye tang grisene har fått i seg, for jod-nivået må være innenfor en viss grense. Grisene har ikke fått gå i fjæra og slafse i seg tang slik forfedrene og -mødrene deres gjorde. De har får den blandet inn i fôret.

Tangen er med på å gjøre Vega-grisen spesiell, men Avseth-Bakke kan ikke bekrefte at den setter smak på kjøttet. Hun sier at bøndene på Vega produserte bra gris før dette konseptet ble utviklet, så kvalitet var det der fra før. En av tingene de legger stor vekt på, er riktig kraftfôr til rett tid. Riktig fôring har Felleskjøpet vært med på å utvikle.

Spesialitet-merket

En rekke kjøttprodukter markedsføres under merket Edelgris fra Vega. Produktserien er utviklet ved Norturas anlegg i Målselv i samarbeid med bøndene. Ett av produktene, tørrhengt bacon, har fått Matmerks Spesialitet-merke. Kjøttet er røykt på bøkeflis hentet fra skogen utenfor anlegget. Vanligvis blir baconet røykt og saltet. Det baconet blir i tillegg tørket for å bli ekstra sprøtt og smaksrikt.

Edelgris fra Vega kom på markedet i 2017. Produktene selges i Rema 1000 butikker i Nord-Norge. Avseth-Bakke forteller at de er i dialog med Rema om å introdusere produktene lenger sørover også.

Det er neppe tilfeldig at det er Vega-grisen som utvikles på denne måten. Selv om det bare er 1200 innbyggere her, er Vega den kommunen i Nord-Norge som produserer mest svinekjøtt.

Del denne artikklen...

Del denne artikklen...

REDAKSJON

Terje Aurdal

Redaktør

Tlf. 913 88 748

Jonas Ellingsen

Journalist

ADM. / ANNONSER

Dag-Håvard Danielsen

Dagl. leder

Tlf. 484 29 472

Viggo Danielsen

Markedskonsulent

Tlf. 977 84 014

ABONNEMENT

abo@nordn.no

Tlf. 411 90 782

GRAFISK PRODUKSJON

Viggo Danielsen

Produksjon / Web

Tlf. 977 84 014

Nordn

Copyright 2017
Nordnorsk Næring AS

Powered by recoil